onsdag 22 januari 2014

Lerklining

Idag har Johannes från svenska jordhus varit på Görlinge och visat hur man lerklinar en vägg. Har varit en mycket intressant och rolig dag. Den ger lite hopp om att det här bygget faktiskt går att få ordning på.

Arbetet började redan igår då jag åkte runt bland grannar och fixade hästgödsel och halm. Tack grannar! Sand hämtade jag redan förra veckan. 

Vi började med att gå ner i grishagen och gräva fram lera. Inte svinkul men nödvändigt.


Sen körde vi grundkurs i att blanda, Johannes provade sig fram till en bra blandning.

 När blandningen är klar ska den vara så klibbig att den inte faller av handen när man vänder den uppochner - vår lerblandning klarade provet:

Sen var det dags att få upp på väggen, helt utan hönsnät, blomsprutor och annat som vissa metoder förespråkar.

Johannes förevisade och jag och min hjälp för dagen (mamma) lerklinade väggen:

Klart:


3 kommentarer:

  1. Hej! Här var ett spännande projekt som jag vill följa! Hittade er via Gård och Torps sida!

    SvaraRadera
  2. Hej Sabina - kul att du följer bloggen. Vi ska försöka hålla spänningen uppe genom att publicera kul inlägg...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.