torsdag 16 januari 2014

På't igen

Jag har fått lite oplanerad tid över och har därför åkt ner till huset för att jobba lite. På agendan står att gräva ut runt grunden för att kunna täta, att rensa upp och förbereda för att lerklina väggarna och att skaffa en tvångsblandare. Den behöver jag för att blanda lerkliningen, eftersom jag antar att det kommer att bli en hel del blandning tänker jag att det är bättre att köpa en nu och sälja när vi är klara istället för att hyra varje gång vi behöver en.

Vintern har till slut kommit till Görlinge, även om det är en ganska mesig vinter: -5 grader och två centimeter snö...

Vintern hade i alla fall lyckats ta död på batteriet i pickupen och eftersom jag lyckades med konststycket att kombinera klanteri med både otur och okunskap tog det till nästa morgon innan bilen fungerade igen. Det blev alltså inte någon tur för att köpa blandaren den dagen. På plussidan kan vi lägga att jag nu vet en hel del mer om hur batterier fungerar!

I väntan på att batteriet skulle vara laddat hann jag i alla fall med att gräva fram lera till nästa veckas kliningsprojekt. Den ser fin ut i min mening, vi får se vad expertisen tycker. Grisarna som går på fältet bakom huset hade gjort en hel del av grävarbetet åt mig så det var i stort sett bara att sätta spaden i marken. Är dock lite osäker på om grisarna kan bli aggressiva, en kom ut ur sitt bo och morrade åt mig...

Dessutom hann jag även med att hälsa på smågrisarna som numera bor i grannens lada. Det här gänget är alldeles nyfödda och gulliga. Grisarna är inhysta från Franzéns charkuterier som håller till tvärs över ängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.