tisdag 8 maj 2018

Fortsättning på väggarna i kammaren

Så när vi var klara med att spika skivor över de gamla väggarna (i inlägget före) så gav vi oss på att pappspänna dem. Det har vi inte gjort tidigare eftersom det inte passat i något tidigare rum. Jag kommer inte ge mig på att beskriva hur man gör för att pappspänna väggar, det finns det en massa andra bra källor till. Istället blir det några bilder, erfarenheter och något om våra materialval.


Vilken sorts papper vi skulle använda tog ett antal googlingar och funderingar att komma fram till. Till slut vann snål och enkelhetslinjen.Vi använde oss av oplastad mjölkpapp från bygghandeln - 290 gram och 130 cm bred. Bra mycket billigare än att köpa spännpapp hos byggnadsvårdsbutiken plus att den fanns lätt tillgänglig. Den var inte svår att jobba med men jag har ju som sagt aldrig använt något annat så jag kan inte uttala mig om det är bättre eller sämre. Bra resultat blev det i alla fall...


 Vi måttade och skar upp våderna. Hade lyckats slarva bort stållinjalen med det gick bra med skenan från sänksågen som stöd för att skära.


Duschades och fick stå i blöt över natten. Pappen hann bli lite knölig på några ställen men det rätade ut sig helt när den hade torkat.

Spikremsan köpte vi från traditionell byggnadsvård, det fanns kanske hos bygghallen också men jag hittade den inte och vi skulle ändå förbi Grillby och köpa färg.

Första våden är uppsatt men ännu utan spikremsor. Vi testade att häfta upp den sen och det var mycket enklare. Det ska ju ändå spikas en massa pappspik sen så jag antar att det inte gör någon skillnad för slutresultatet.

Alla våder uppe och täckremsor på plats. Det var en del jobb, gick ca 1200 pappspik för att bli klar men särskilt svårt var det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.