söndag 26 juli 2015

Köksarbete

Vi jobbar vidare med köket i bagarstugan. Johanna har gjort smygar och tak och jag har gjort panel.

Panelen är gjord av handhyvlade brädor - gamla takbrädor som fanns på ovanvåningen. Sockel och mittbandslist har jag gjort nya av virke som vi hade liggande. Till att börja med försökte jag handhyvla profilerna men jag var lite för dålig på det för att det skulle vara möjligt att få ihop något innan semestern är slut. Dessutom har jag ont om hyvlar, har letat runt på loppmarknader men det är sällan man hittar några roliga profiler. Stål till fräsen är lättare att få tag på så jag körde den lite modernare varianten.

En bra sak med det här huset är att det finns en massa högar med gammalt virke, mycket är dessutom i bra längd och torrt och rakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.