onsdag 13 augusti 2014

Ett skorstenigt inlägg

Vi har ju haft Svenska Jordhus här hos oss för skorstensbygge, och den ena hann bli i stort sett klar innan jag åkte. Den blev så vacker, det ser ut som om den alltid suttit där. Murad med gamla slitna stenar och ett vackert krön ståtar den nu där, och huset har fått lite mer av sin själ tillbaks.
Det var väldigt mycket stenar som skulle tas upp på taket. Själv var jag hela vägen upp på nocken en gång och mådde lite illa… det här med höjder har blivit jobbigt "med åren". Jag har fokuserat på att hämta tegel på marken och att knacka rent dem från gammalt bruk. En insats så god som någon kände jag. ;)

Vanja och Johannes i förd med att påbörja krönet på stora skorstenen. 


På söndagen insåg vi att vi glömt beställa ett spjäll till den mindre skorstenen som har en väldigt vid pipa. Johannes ringde måndag morgon till Smedjan Järna som tack och lov ryckte ut med kort varsel och fixade ett jättelikt spjäll till oss. Jag pep iväg på måndagseftermiddagen och hämtade det. 


Det vackra spjället...

Jonas sitter uppflugen på taket och knackar till tegel. Trevlig arbetsmiljö!

Krönet är nästan färdigt. Det blir så fint! 


Här har vi då skorsten nummer två. På god väg att jobba sig upp ur taket. Observera åskmolnen  i bakgrunden, bara några minuter senare var vi tvungna att avbryta. 

Attans så svårt det var att få till bra bilder… men här är den. Nummer ett. Tyvärr var jag tvungen att åka innan nummer två blev klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.