lördag 30 maj 2015

Den där plåten

Den där plåten jag nämnde i förra inlägget är nu på plats.


Kommer bli fruktansvärt snyggt - om jag, mycket ödmjukt, får säga det själv. Plåten är av gjutjärn och väger säkert ett par hundra kilo. Nåja, kanske inte så mycket men den är rejält tung. Den är gjuten 1849 åt CVW och FH, det vill säga Carolina von Walden och Fredrik Holmberg.

Carolina var dotter till Carl Peter von Walden och Althea Bruzelius, Althea är alltså Johan Östmans barnbarn - jag brukar utgå ifrån Östman när jag tänker på Görlinges historia.  Carl Peter var adlig men förmodligen inte särskilt välbeställd och Althea ärvde ensam allt efter gubben Östman så hon var nog ett bra kap. I vilket fall som helst blev inte Carl Peter särskilt gammal, han dog av slag 1794, bara 29 år gammal och Carolina var då enda barnet. Hon hade två systrar men de dog båda som barn. Carolina von Valden ärvde därför som fyraåring norrgården och modern ärvde södergården där hon bosatte sig med den nya mannen Erik Rosin. Norrgården hyrdes ut till hälftenbrukare, det vill säga bönder som hyrde gården mot att hälften av det de jobbade ihop gick till hyran.

När Carolina var 25 år gifte hon sig med Fredrik Holmberg, löjtnant vid Upplands regemente. De bodde de första åren på Landsberga som Holmberg arrenderade men flyttade 1854 till Görlinge. Plåten är alltså förmodligen hitflyttad från något annat ställe, och har gissningsvis legat i södergården, för det var dit paret flyttade. Holmberg tog med sig vanan att ha statare från Landsberga och vårt hus användes nog som statarbostad.

Plåten är i vilket fall som helst snygg och passar bra in i huset även om den nog aldrig legat här ursprungligen. De tidigare grannarna använde den som platta framför entrén men tyckte att den skulle komma till bättre nytta hos oss i sitt ursprungliga syfte. Så vi fick den av dem - något som vi är mycket tacksamma för!



Fotnot - när jag skriver det här har jag nyligen bytt dator och kan inte hitta mina anteckningar om gårdens historia så det kan vara så att jag blandat ihop några av detaljerna. Ska dubbelkolla och justera om något blev fel. Det finns en del folk där ute som vet mer om de här historierna än vad jag gör - kommentera gärna om ni ser något som är fel!

4 kommentarer:

  1. Ej vad häftigt, att veta så mycket om bakgrunden. Såklart att den ska ligga där!

    SvaraRadera
  2. Carolina von Walden var född 1790 och ärvde sin far när hon var 9 år. Hon gifte sig med Fredrik Holmberg 1815 och bodde på Landsberga till 1852.
    Tänkte att man gjorde en uppsnyggning av fastigheten några år innan paret flyttade dit och i samband med det lade dit järnplåten. Hur tung tror ni den är eg?

    SvaraRadera
  3. Tyckte nog jag kände igen plåten :) Var något av det första mamma visade när de flyttade ut till Görlinge.

    SvaraRadera
  4. Å vad fantastiskt! Jag är så fruktansvärt svag för sånt här! Det är så romantiskt. Nästan det enda vi vet om vårt hus är att en likadan kakelugn som vår fanns med i en film (har till och med glömt vilken).

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.