måndag 8 juni 2015

Att filéa en vägg

Vi hade ju ett hål i taket i köket därr vattnet runnit in. Pärlsponten var helt kaputt så den var bara att ta bort de dåliga delarna.

 
 
Lyckligtvis är det samma sorts panel på väggarna och den har vi också varit tvugna att ta bort. Nederdelen var helt förstörd och så kunde vi inte komma åt att laga väggen med panelen kvar. Svårigheten med att få till ersättningsbitar till taket är dels att panelen är väldigt spröd och dels att någon uppfann trådspiken. Spiken måste ha varit väldigt billig för man har slagit i MÅNGA. Rejäla dimensioner har man valt också - säkert en gammal vana från klippspiken...
 
Lösningen fick bli att filéa väggen. jag behövde inte så långa bitar och de var dessutom minst skadade på mitten.
 
 
Ett snitt under den övre spikraden och ett över den nedre sen två kilar på vardera sidan om den återstående spikraden. Så  lyckades jag med lite tålamod och milt våld få ner ett antal hela panelbrädor.
 
 
 
Skrapa bort lite rester, såga och spika så var det klart. Kan rapportera att det har fallit ner en djävulsk massa spån i huvudet på mig medan jag spikade - trots att jag hade rensat så gott som möjligt ovanifrån innan jag satte igång. efteråt tätade jag med några tidningar och skottade tillbaka spånet. Tur att jag till slut fick lite nytta av de där gratistidningarna som brevlådan är full av varje gång vi kommer hit.
 
Ska såklart målas om också men tills vidare är det skönt att inte ha ett hål i taket. På tal om att måla om så hade det gjorts tidigare. Som ni kanske minns så var köket otroligt grönt när vi köpte huset. Allt var målat i samma gröna ton. Så hade det inte alltid varit, med lite skrapande fick jag fram tre tidigare färger på panelen.

Grågrönt längst in, sen en ljusare grön, en ljus blågrön och till sist den gröna färgen. Taket har hela tiden haft olika varianter av vitt så det får ni ingen bild på... Man verkar inte ha varit rädd för färg, golvet har under en period varit djuprött. Måste ha varit rätt vågat ihop med någon av de här färgerna på väggarna!
 


3 kommentarer:

  1. Bra gjort! Hade aldrig fixat det pga min enda metod är våld. Undrar också varför de använde så satans mycket spik jämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. hur stor är risken att panelen ska trilla ner på en för att den är för klent spikad? Har aldrig hänt vad jag vet...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.