fredag 5 juni 2015

Tapeter

Jag har separerat några sjok av tapeter som vi haft liggande. La dem i blöt över natten och försökte sen ta isär dem.

En del färger har bleknat, några färger fastnar på lagret över och är nästan lättare att se på baksidan av nästa tapet. Sen har de också slabbat en hel del med färgen när de målat om tak eller taklister. Antar att det inte var så noga med en tapet som man ändå skulle tapetsera över inom kort.
Tapeter från pigkammaren

Tapeter från bostadsrummet uppe

Några av tapeterna återkommer i flera rum.

De här kommer jag inte ihåg vilket rum de kommer ifrån. Skulle gissa på matsalen men det stämmer inte riktigt. Får kolla och jämföra med gamla bilder sen...

Jag märkte också att det var väldigt svårt att få med bården - den var ofta förstörd eller övermålad. Ska leta runt lite mer noga och se om jag kan få loss något.

2 kommentarer:

  1. Sista bildens tapeter är väl från rummet efter köket. Minns den blå därifrån.
    Man kan lägga in tapetbunten i en plastpåse tillsammans med blötta tidningar. Efter någon/ett par dar brukar de gå att dela på. Färgerna bibehålls något bättre då. Är tapetklistret starkt och limfärgen svag så sitter vissa färger hellre på nästa tapets baksida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så jag gjorde - la i plastkasse över natten. Några tapetlager var väldigt tunna och satt ihop trots att de fick flera dagar på sig. Nu har jag i alla fall samlat fler varianter under helgen, har försökt hitta ställen där borden är oskadad så ska jag göra nya försök sen.

      Kan stämma att de sista kommer från runnet bredvid köket - det är det rummet vi kallar pigkamamren. Alltså samma som på första bilden. Anledningen till att det är lite olika tapeter i lagren kan bero på att man vid ett tillfälle satt upp treetex på några väggar. Verkar som man då tagit bort några lager tapet...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.