tisdag 16 juni 2015

Ett helt annat inlägg

Det här är vad jag har sysslat med i helgen - golv.

Golvet i bagarstugan var svårare att rädda än jag hade tänkt från början, men eftersom vi fått ge upp så många andra saker som vi från början tänkt återanvända så tyckte vi att tdet var värt att kämpa lite extra här. Varje golvbräda tar flera timmar att få i användbart skick. Men flera har jag varit tvungen att kassera eller använda som reservdel där det saknats någon bit. Värst är det med de stora fläckarna av tjära. Om jag försöker värma bort dem går de ännu djupare in i träet, försöker jag slipa så sätter det igen slipmaskinen och att skrapa tar lååång tid.

Den här, till exempel, har ju någon använt som huggkubbe.

men om man vänder på den ser det lite bättre ut:
Bara att slipa ner den ordentligt och kapa bort kanterna. Då går den att använda.

Så många timmars pusslande, slipande och kapande senare så har jag material till (nästan) hela golvet.
 
Som ni kanske ser ligger det en golvspånskiva framför bakugnen. Där tänkte vi lägga golvtegel senare. Blev tvungen att kapa ur reglarna lite för att få ner skivan på rätt nivå så att tegelnivån blir rätt till slut. Så går det när man inte tänkt igenom från början hur slutresultatet ska bli...
 
Har testat att lägga ut teglet också - bäst att kolla så allt går ihop till slut!

Dessvärre kunde jag inte montera något i helgen, det regnade en hel del natten till söndag och under hela söndagen så jag kunde inte skyffla in skumglas. Hade behövt fylla upp det sista innan jag spikar fast golvet.


2 kommentarer:

  1. Det kommer att bli så snyggt! Hur behandlar ni golvet sen? Minns att vi använde oss av Timberex i gamla huset, golvet blev som sammet att gå på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte riktigt bestämt än, men såpa är nog det mest troliga...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.